Oon vakaasti päättänyt että Kiia ei nouse seuraavissa tokokokeissa istumaan. Sain viime treeneissä kuulla että jos koira nousee istumaan paikallaolossa, siitä pitäisi saada korkeintaan joku 7. Joten niimpä treenataan nyt paikallamakuuta ja tooooooooosi pitkillä ajoilla. Jos toi koira ens kisoissa paikallamakuussa nousee niin revin kyllä pelihousut. Vaikka onhan tuo edistynyt alokasluokkaan nähden huimasti, sillon K ei useinkaan pysynyt edes sitä kahta minuuttia ja olin sentään näkyvillä!

Tänään aloitettiin paikallamakuutreenit aamuruuan yhteydessä, ja voinpa vain toivoa että taipaleemme olisi alkanut ruusuisesti. Eehei, jouduin kolme kertaa mennä laittamaan Kiian takaisin maahan, ja viimeisellä kerralla se oli vaihtanut lonkka-asentoon ja näytti kaikinpuolin erittäin kyllästyneeltä. Mutta sentään se nyt yhden kerran pysyi sen 3min! Yhteensä Kiialle tuli siis treenattua piilopaikallamakuuta joku 9min, mutta ei voi mitään jos hän aina nousee istumaan.

Iltapäivällä treenattiin pihalla vähän aikaa hyppyä, johon olen vakaasti päättänyt saada lisää vauhtia. Alokasluokassa hyppy oli Kiian lempi liike ja se teki sen aina tosi innokkaasti, haluan että sama into pysyy nyt avoimessakin yllä! Tein aluksi muutaman hypytyksen vain niin, että sanoin Kiialle hyppy ja palkkasin lelulla heti toiselle puolelle. Sen jälkeen otin liikkeen kerran kokonaisuudessaan, ja lopuksi vielä pari palkkausta siitä että K istui sinne hypyn toiselle puolelle. Hienosti meni, ja sen lisäksi että liikkeeseen tuli vauhtia, niin Kiia myös irtaantui vähän siitä hypystä. Tähän asti kun ollaan hypätty niin tiiviisti, että rintakarvat koskettaa hyppyestettä toisella puolella. :)

Aloitin myös luoksetulon treenauksen käsimerkillä, ja kyllä toimii (ainakin vielä) paljon paremmin! Kiia pysähtyi sata kertaa nopeammin (tosin erittäin tyhmään asentoon, mutta ei olla nyt liian tiukkoja sentään) kuin ennen, mistä olen todella tyytyväinen! Otin luoksetulon vain kerran pysäytyksellä, ja sitten pari kertaa suorana, niin että saadaan siinä vauhti säilymään.

Tietysti piti sisällyttää treeneihin myös lyhyt paikallamakuu. =) En tiedä kuinka kauan olin piilossa, koska mulla ei ollut kelloa, mutta hienosti toi pysyi ja oli koko ajan maassa! Illalla otettiin vielä yksi minuutin paikallamakuu (Seri toimi häiriökoirana, hölmö kun tunki itsensä vahingossa mukaan), ja hienosti taas pysyi!

Mun täytyy muuten vähän tunnustaa, että jännitän noita toisia tokokoita jo nyt! Ja niihin on aika vielää pari viikkoa! Mulla vaan on vahva tunne että ne tulee menemään paljon surkeammin kuin nämä edelliset, täytyy kyllä vaan toivoa että niin ei kävisi...